FERNANDO COUSO GARCIA


Kriminologian lizentziatua Euskal Herriko Unibertsitatean. UPV-EHU.


Lan arriskuen prebentzioan goi mailako teknikaria.

ZURIÑE GONZALEZ SANCHEZ

– Kriminologian lizentziatua Euskal Herriko Unibertsitatean. UPV-EHU.

Jarrai gaitzazu
  >  Dolozko delituak   >  Edana, drogatua eta ihesean. Burugabea, Hiltzailea eta Koldarra

Edana, drogatua eta ihesean. Burugabea, Hiltzailea eta Koldarra

Fernando Couso García

 

2021/06/03. Abrera, Bartzelona. BV-1201 errepidea, herri honen parean. 23: 00ak aldera, arma hilgarri bat abiadura handian abiatu da biktima baten bila. Kontrako erreia inbadituz, ibilgailuaren gidariak, 43 urteko Esquadra Mossoen agente batek eta bi seme-alabaren amak, ezin du ezer egin erasoa saihesteko, eta, ondorioz, berehala galtzen du bizia.

Arma hilgarriaren gidaria alkoholaren eta substantzia estupefazienteen eraginpean zihoan gaizkile bat da. Arma hilgarriaren gidariak ez zuen gidabaimenik. Arma hilgarriaren gidariak, kontrako erreian sartu eta emakumea hil ondoren, ihes egin zuen, eta korrika alde egin zuen.

Tamalez, legeak egin behar dituztenak ez dira nire iritzi berekoak, eta, beraz, horrelako krimenak zuhurtziagabekeria astunagatiko, bide-segurtasunaren aurkako eta alkoholaren eraginpean gidatzeagatiko delitutzat hartzen dira. Antzeko gertakariengatik emandako epai batzuen arabera, “Jokabide hori maila gorenean gaitzesten da penalki”, eta ezarritako kondenak “gizarteak horrelako jokabide guztiz justifikaezinak konjuratzeko egindako eskariari erantzuten diote”. Itzulita, kasurik okerrenean eta hainbat pertsona erailda, 6 urteko espetxealdia gainditzen ez duen zigorra.

Lehen aipatutakoa bezalako delitugileentzat, krimen horien biktimen senitartekoek urte asko daramatzate eskatzen gutxienez gidariaren behin-behineko doloa kontuan har dadila, eta hark bazekiela haren ekintzak emaitza hori izan zezakeela.

Gure buru gobernari ospetsuen informaziorako, eta Trafikoko Zuzendaritza Nagusiaren eta Toxikologiako Institutu Nazionalaren datuen arabera, 2018an zirkulazio-istripuetan hildako gidarien % 43,4k alkohola, drogak edo koktel bat kontsumitu zituen, biak batera hartuta. 2019an ehuneko hori % 45,5era igo zen, eta 2020an % 57,3ra. Eta hil ez direnak? Eta ihes egin dutenak eta haien nortasuna ezagutzen ez dugunak? Zalantzarik gabe, zifra lerratu eta alderdikoiak dira, eta, hala ere, urtez urte eboluzionatzen eta hobetzen jarraitzen dugula ikus dezaket, inora ez, noski.

Nire ikuspegi profesionaletik, gertakari horiek ez dira istripu bat. Istripu bat planifikatu gabeko eta nahi gabeko gertaera bat da, eta beste pertsona bati kalte, lesio edo bestelako gorabehera negatibo bat eragiten dio. Alkoholaren eta drogen eraginpean gidatzea aldez aurretik pentsatutako ekintza bat da, eta, beraz, hirugarrenen heriotza dakarren istripu bat eragitea hilketa bat da (giza hilketa kualifikatzen duelako, ‘Azpikeriaz’ egiten duelako -traizioz egiten da, edo biktimak bere burua defendatzerik izango ez duela jakiten denean-). Alkoholaren eta drogen eraginpean ibilgailu batean zirkulatzen hasten den unetik, arma hilgarri bihurtzen du. Egoera horretan zirkulatzen jarraitzen duenean, bere ondoan edo aurrean zirkulatzen ari diren gainerako pertsonak zelatatzen ditu, eta, beraz, erasoa/talka beti izango da traiziozkoa. Krimenaren lekutik ihes egiten duenean, gaizkile bat da ihesean, besterik ez.