FERNANDO COUSO GARCIA


Kriminologian lizentziatua Euskal Herriko Unibertsitatean. UPV-EHU.


Lan arriskuen prebentzioan goi mailako teknikaria.

ZURIÑE GONZALEZ SANCHEZ

– Kriminologian lizentziatua Euskal Herriko Unibertsitatean. UPV-EHU.

Jarrai gaitzazu
  >  Gizarte ekintza   >  Harroputza izatetik gaizkile izatera

Harroputza izatetik gaizkile izatera

Fernando Couso García

2021/01/03an, Bartzelonako Sants auzoan, 16 urteko beste nerabe baten aurkako hainbat “abusu” lotsagarriren biktima izan ginen.

“Abusu” gisa adjektibatu ditut; izan ere, haietaz eta haien jokabideaz benetan pentsatzen dudana esaten badut, beren apalkeria moral eta sozialaren mailan jarriko nintzateke, eta hori, profesional gisa, ezin dut onartu, eta ez dut nahi.

Azter ditzagun gertakariak. Neska batek “kakoa” egiten du, eta biktimari erasoaren lekuraino laguntzea lortzen du. Bertan, nerabe talde handi bat zain dago (horietako bat makila batekin). Biktima horma baten kontra inguratu ondoren, eta hitzik esan gabe, erasotzen hasi zaizkio. Hainbat bultzadak eta ukabilkadek biktima lurrean amaitzen dute, eta une hori baliatzen dute ostikoak eta zapalketak ematen jarraitzeko. Altxatzea lortu ondoren, eta ihes egin nahian bizkarrez zegoela, haietako batek buruan eta bizkarrean ukabilkada bortitzak eman zizkion. Jantziak eskuan eta soina biluzik, korrika atera da erasoaren lekutik.

Bideoan erasotua oihuka eta “bale, bale, ba” esaten entzuten da, baina ez dirudi inori axola zaionik. Erasotzaileek bereari jarraitzen diote, besteek ezer egin gabe begiratzen duten bitartean. Batzuek barre egiten dute, beste batzuek jo egiten dituzte eta beste batek eszena grabatzen du telefono mugikorrarekin (balentria handiek hilezkorrak izan behar dute). Erasoaz gain, indarkeriaz egindako lapurreta delitu bat ere egin dute; izan ere, biktimari telefono mugikorra eta kate bat kendu dizkiote gertakari lotsagarrietan.

Post hau idazten dudan bitartean, sentitzen dudan amorruari eta lotsari eutsi behar diot, baina hausnarketa ahalik eta profesionalena egiten saiatuko naiz. Hala ere, nire ustez, egitateei buruzko lehen perbertsioa guk egin genuen, gizarte gisa, 16/17 urte izateagatik haurrak deitzen ditugunean, nahiz eta Haurren Eskubideei buruzko Konbentzioak (1) (1989ko azaroaren 20koak, 1. zatiaren 1. artikuluan) hala irizten dien.

Espainiako Autismo Konfederazioak (EAE) emandako datuen arabera, http://www.autismo.org.es /, autismoa duten pertsonek dute abusu eta eskola-jazarpen tasarik altuenetako bat gaitz hori pairatzen duten kolektiboen artean. Zure ikerketan lortutako datuen arabera, autismoa duten haurren % 63, gutxi gorabehera, jazarpenaren eta indarkeriaren biktima izan dira eskola-ingurunean, eta zifra hori % 83ra arte igotzen da lotutako adimen-desgaitasunik gabeko autismoa duten pertsonak kontuan hartzen badira.

Datu horien larritasunaz ohartzeko, % 46,3k (autismoa duten nerabeen ia erdiak) eskola-jazarpeneko egoerak bizi dituzte, eta ikasleen % 10,6k ere jasaten dituzte eraso horiek, baina ez dute nahasmendu hori. Zoritxarrez, autismoa duten pertsonek askotan ez dakite edo ezin dute beren burua defendatu muturreko indarkeria-egoera batean, eta horrek are gehiago larriagotzen ditu hizpide dugun erasoaren ondorioak.

Gertakarien hurrengo egunean hasi nintzen post hau idazten, eta bi aste itxaron dut idazten amaitzeko, ikerketaren norainokoa eta poliziaren erantzuna ikusi nahi bainuen. Orain arte 6 pertsona atxilotu dituzte (lau mutil eta bi neska) (2).

Oraingoz, eta adingabeen Fiskaltzak nola jokatzen duen ikusteko zain, erasotzaileak bakoitza bere etxera joango dira, biktimarengana hurbiltzeko debekuarekin. Antzeko beste kasu batzuetan, hitzaldia, errieta eta biktimak eskolaz eta lotsagarria den gizarte-ingurunetik aldatzera. Koldarrei dagokienez, grabatzen, behatzen, barre egiten eta esku hartzen ez dutenei, nahiago dut ezer ez esan.

50 urte bete berri ditut. Atzera begiratuz gero, nire nerabezaroko oroitzapenak nabarmentzen ditut, eta horietako bakar batean ere ez dira jokabide horiek agertzen. Egia da txulitoaren irudia existitzen zela, gafota, potolo, itsusi (eta guapoa), inpoloi (eta lausoa), baina ez nuen inoiz ikusi oldarkortasun hori, ankerkeria hori, indarkeria hori, eta are gutxiago autismoa zuen haur batekin. Nire auzoan zegoen haur bakarra (garai hartan ez zuten ikastetxea gurekin partekatzen) maitatua eta lagundua zen. Inor ez zen berarekin sartzen (eta hobe zuten), gainerakook zalantzarik gabe defendatuko genukeelako, grabatu eta barre egin ordez, orain bezala.

Eta puntu honetara iritsita, zera galdetzen diot neure buruari: benetan ari al dira funtzionatzen hezkuntza- eta gizarte-inklusioko politikak, dibulgazio- eta sentsibilizazio-politikak? Ezetz uste dut. Abiadura handian sartu ginen, eta harroputza izatetik gaizkilera izatera pasatu gara. Nora iritsiko gara?

Nire proposamena? Calatayud Terapia (3). Autismoa duten pertsonen zentro batean astean hainbat orduko gizarte-lana egitera kondenatutako erasotzaileak, gutxienez urtebetez. Haiekin bizitzea eta autistek pairatzen duten arazoaz jabetzea. Horren ondoren beren jarrerari eusten badiote, kanoi-haragia besterik ez dira.

(1) https://www.unicef.es/sites/unicef.es/files/comunicacion/ConvencionsobrelosDerechosdelNino_0.pdf
(2) https://www.20minutos.es/noticia/4536323/0/detenida-otra-joven-por-la-agresion-grupal-a-un-menor-con-autismo-en-barcelona/
(3) https://es.wikipedia.org/wiki/Emilio_Calatayud