Ikasturte hasiera berri bat goitik behera
Zuriñe González Sánchez
Aste honetan, ikasturte berri baten atarian, blog honetan aurretik jorratutako gai bati helduko diogu berriro, Izanek sarrera berri bat merezi baitu: bullying-a.
Zuetako askok irakurriko edo entzungo zenuten kasu honi buruz, eta ez da gutxiagorako: 11 urteko mutikoa da, eta 4 urte daramatza bere lagun eta ikaskideen aurka jazarpen fisiko eta psikologikoa jasaten, gehiegizko pisua pairatze hutsagatik. Hainbesteraino iritsi denez, urtebetetze egunean, zorionak eta opariak jaso beharrean, irain eta irain gehiago jaso ditu.
Zorionez, biktimaren anaia zaharrenak sare sozialetan zabaldu du kasua, eta familiak poliziaren aurrean salatu du kasua, kasua ikertzen ari baita.
Hala ere, profesionala naizen aldetik, ezin dut ulertu lau urte igaro behar izana eta hain gertaera krudela alarma seinalea emateko ginga izatea. Kasu hau, beste asko bezala, urrunegi iritsi da inork ezer egin gabe, eta ezin da onartu.
Horregatik, Iustitia Kabinete Kriminologikoan prebentzioan eta detekzio goiztiarrean lan egin behar dela uste dugu, betiere premisa batetik abiatuta: biktimarekiko tratamendu bereizle baten beharra, berarekin lan egiteko tratamendu indibidualizatu bat ez dakarrena, baizik eta esku hartzen duten alde guztiek osatutako tratamendu integratzaile bat, non, jakina, biktima zentroan jarriko den:
Kasu honetan ondoriozta daitekeenez, jazarpenak ez du mugarik eta adingabearen bizitzako esparru guztiei eragiten die; horregatik da garrantzitsua arazoa esku hartzen duten agenteekin lantzea, eta ez biktimarekin berarekin bakarrik.
Izan ere, oso ohikoa eta oso biktimizatzailea den akats bat biktimarekin berarekin neurriak hartzea da soilik: ingurua aldatzea, erasotzaileekin eta ingurunearekin kontaktua mugatzea sufrimendu gehiago saihesteko, hainbat jarraibide ematea gertakari gehiago prebenitzeko.
Horrela ez zaio aurre egiten buyllying kasu bati edo beste edozein motatako jazarpenari biktima batekin. Aldaketak, murrizketak eta jarraibideak jazarleentzat izan behar dira, eurak baitira biktima bat egotearen eragileak. Erantzukizuna ekintza egiten dutenena da, ez jasaten dutenena.
Biktimak askatu egin behar dira, leheneratze eraginkor eta integralerako aukera eman behar zaie, birbiktimizatu baino egiten ez duten tinta ertainik gabe.
Hori dela eta, Iustitia Kriminologia Kabinetetik ezin ginen parte hartu gabe geratu, eta Izan, Jokin (1) eta eskola-jazarpenaren biktima guztiengatik, Biktimologia Graduondokoan amaierako lan bat egin dugu: eskola-jazarpenaren oihartzuna: oraingo post honetan partekatzen dugun begirada biktimologikoa, zeinarekin gure hondar-aletxoa eman nahi dugun, gaitz hori gelditzeko edo, gutxienez, gutxitzeko.
PD: hemendik gure laguntza osoa Izani eta bere familiari, bihotz-bihotzez espero dugu Izan aurrera ateratzea. Biktimaren bat edo haren senideren bat egoera berean badago, jar zaitez gurekin harremanetan egoera krudel eta bidegabe honekin laguntzeko doako aholkularitza jasotzeko.
(1) Jokin Ceberio (Bilbo, 1989ko irailaren 25a – Hondarribia, Gipuzkoa, 2004ko irailaren 21a) 15 urte bete baino 4 egun lehenago bere buruaz beste egiten amaitu zuen nerabea izan zen, ikaskide batzuek behin eta berriz eskola-jazarpena jasan ondoren. Ikasgelan beherakoa jasan ondoren, hesteetako arazo baten ondorioz, isekak eta mespretxuak jasaten hasi zen, eta eraso basati eta basati bihurtu ziren, ia bi urtez luzatu zirenak. Irakasleek eta gainerako ikaskideek ez zekitela erasoak nola ikusten zituzten, 2004ko irailaren 21eko zorigaiztoko batek Hondarribiko harresitik hutsera salto eginez bere bizitza amaitzea erabaki zuen.
Hemen erantsi dugu post-ean aipatzen zen lana: Trabajo final postgrado victimología acoso escolar – Fernando Couso y Zuriñe González