FERNANDO COUSO GARCIA


Kriminologian lizentziatua Euskal Herriko Unibertsitatean. UPV-EHU.


Lan arriskuen prebentzioan goi mailako teknikaria.

ZURIÑE GONZALEZ SANCHEZ

– Kriminologian lizentziatua Euskal Herriko Unibertsitatean. UPV-EHU.

Jarrai gaitzazu
  >  Gazteen delinkuentzia   >  Hezi ala kexatu egiten gara?

Hezi ala kexatu egiten gara?

Fernando Couso García

 

Valentzia. Ekainaren erdialdean, gau lasaia Ospitale Klinikoaren ondoan. Gauerdian, 16 urteko gazte batek zigarro bat eskatu zion adin ertaineko gizon bati, baina honek uko egin zion, adingabe bati tabakoa emateari uko egiten ziola argudiatuta. Azken honek tematu arren, helduaren jarrera ez zen aldatu eta ezezkoari eutsi zion.

Honaino, heldu baten jokabide zuzena eta etikoa.

Adingabea handik urrundu zen, baina, ordu erdi geroago, ospitalearen ingurura itzuli zen, oraingoan lagun kopuru zehaztugabe batekin. Une batzuk lehenago tabakoa emateari uko egin zion pertsona aurkitu ondoren, harengana hurbildu zen eta, hitzik esan gabe, labankada bat eman zion gerrialdean, arma zuri batekin.

Erasoa jasan arren, gizona beste sastada bat ematen saiatu zen, eta hainbat pertsonak erasotzailea banandu zuten, biktima sastakatzen jarraitzen saiatzen ari zela.

Atzo, ostirala, eta hainbat astez ikertzen aritu ondoren, Polizia Nazionaleko agenteek erasotzailea atxilotzea lortu zuten, eta Valentziako Adingabeen Fiskaltzaren esku utzi zuten, hilketa saiakera egotzita. Gaztea espainiarra da jatorriz, eta hainbat polizia-aurrekari ditu aurretik antzeko gertakariengatik eta indarkeriaz egindako beste lapurreta batzuengatik.
Hona hemen gertaeren laburpena. Hortik abiatuta, guraso, tutore eta agintari askorengana iristea espero dut.

Lehenik eta behin, eta dagoeneko aspertzen duten galderak diren arren, zenbait galdera egin behar ditugu;

– Erasotzaileari dagokionez, zer egiten du 16 urteko adingabe batek labana poltsikoan duela? Zer egiten du 16 urteko adingabe batek goizaldean kalean zigarro baten bila? Ohiko jokabidea da? Zer heziketa jaso du/jasotzen du? Nork babesten du?

– Eta lagunei dagokienez, zein adin zuten berarekin zeuden lagunek, baita eskola-adina ere? Zer asmo zekarten goizaldean, mendekuagatiko eraso bat egitera lagunduz? Hauek ere arma zuriak zeramatzaten? Eta beste hauei nork/nork zaintzen zituen?

Galdera horiek argitu egiten dira albistearen azken paragrafoa irakurrita: “El joven, de origen español, tiene varios antecedentes policial anteriormente por hechos similares y otros de robo con violencia”. 16 urterekin badituzu aurrekari horiek? Hau da, gazte-gaizkile trebea zara?.

Beraz, sistema judizialean sartu bazara, aurkeztu aurrekari horiek eta errepikatu jokabide hori zigarro soil batengatik, baiezta al dezakegu zure jokabideen gaineko esku-hartzeak, maila guztietan, ez duela funtzionatu? Bai, esan dezakegu, ez du funtzionatu.

Orduan, non daude irtenbide posibleak? Ba, zalantzarik gabe, lehenengoa eta eraginkorrena, hezkuntzan. Kriminologiaren Euskal Institutuak (IVAC/KREI) egindako Gazte Justiziako IV. Planak (2014tik 2018ra bitarteko aldi ebaluatua) baieztatu duenez, hezkuntzako esku-hartzeak egin dituzten adingabe arau-hausleen delitu-berrerortzea % 28tik % 18ra jaitsi da1. Dokumentu berean zehazten denez, gazteen delitu ohikoenak indarkeria edo larderia eta lesioak eta indarrez egindako lapurretak dira.

Gazteen indarkeriaren emaitzak behin eta berriz deitoratzen ditugu, baina oso autokritika gutxi entzuten da eta ez dugu entzun ere egin nahi erantzukizun hitza. Guraso gisa, gure seme-alaben hezkuntzaren erantzule gara, eta gizarte gisa, haien delituzko jokabideen aurrean esku hartzearen erantzule. Familia eta eskola testuinguru pribilegiatuak dira prebentziorako eta esku-hartze arduratsurako. Eskola-porrotak edo garaia baino lehen bertan behera uzteak, kasu askotan, bazterketa eta nahi gabeko esku-hartze soziala eragiten du.

Eta hezkuntza integral hori lortzeko, haurtzarotik bertatik inbertitu behar da. Duela bi urtetik hona, IUSTITIA Kabinete Kriminologikoan hitzaldiak ematen ari gara ikastetxeetan eta ikastetxeetan, 08 eta 16 urte bitarteko adingabeekin, indarkeriazko eta delituzko jokabideen prebentziorako. Horiek funtsezkoak direla uste dugu, eta, beraz, haien hezkuntzako gainerako irakasgaietan garatu eta txertatu behar dira. https://iustitiacriminologia.es/

 

Bibliografia

(1) Delitu ohikoenak honako hauek dira: indarkeriaz edo larderiaz egindako lapurretak ( % 19), lesioak eta indarrez egindako lapurretak ( % 12 bakoitza) eta familia- edo genero-indarkeria ( % 10).

Iturria: IV. Gazte Justizia Plana – Eusko Jaurlaritza:https://www.irekia.euskadi.eus/uploads/attachments/6934/PLAN_JUSTICIA_JUVENIL_2014-2018_ (Cast) .pdf? 1442911407